Wybierz kolejną kolekcję >>

 

 

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

7. Ostatnim etapem produkcji oscypków jest ich wędzenie. Trwa około doby do dwóch. Odbywa się na specjalnych półkach założonych u powały bacówki, przy których znajduje się najczęściej trójkątny otwór odprowadzający dym. Półki te umieszcza się  najczęściej z tyłu bacówki , nad dodatkowym pomieszczeniem - serownią (zwanym komorą, komórą), gdzie przechowuje się sery. Do półek tych można się dostać po drabinie, na stałe przymocowanej do ściany serowni.  Cała ściana serowni jest mocno osmalona na czarno od dymu. Często dojście do półek ozdabiane jest naczyniami pasterskimi, również mocno osmolonymi, głównie czerpakami, kijami bacowskimi  oraz równie mocno osmalonymi krzyżami i obrazami świętymi.  Drugim miejscem, gdzie często znajdują się półki na wędzone oscypki jest powała nad frontem bacówki, wysoko nad wejściem w pobliżu watry. W niektórych bacówkach wędzi się tam dodatkowe sery, w przypadku większego na nie zapotrzebowania (np. w czasie świąt, weekendów), w innych jest tam główne miejsce do wędzenia. [Półki z wędzonymi oscypkami, bacówka u Ptosiów, Witów, Podhale]

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

4. Wchodząc do każdej bacówki obok watry widać obszerną drewnianą pucierę. Jest to duża  stągiew zbudowana z klepek świerkowych połączonych metalowymi obręczami. Wykonywał ją baca lub zaufani rzemieślnicy znajdujący się w każdej wsi. Do puciery przelewa się świeże mleko  z udoju. Robi się to przez specjalną bawełnianą gazę zwaną sata. Puciera służy do klagowania mleka za pomocą klagu, dawniej wyrabianego z żołądków cielnych cieląt, które nie jadły jeszcze trawy, obecnie z gotowego proszku.  Proces klagowania mleka, czyli tworzenia się grudy, trwa do godziny i stanowi podstawę wyrobu większości produktów mlecznych w bacówce. Aby łatwiej wybierać ser  z puciery, stosuje się podpórkę zwaną pieskiem, przechylającą pucierę w stronę bacy. Puciera to bardzo ważne wyposażenie szałasu, w dawnych czasach objęte szeregiem działań magicznych. Aby odczarować uroki rzucone na mleko, używało się soli, gałązek z jodły ułożonych w krzyż na szacie, czasem również sklejonych woskiem. Rytuały te połączone z ,,modlitwami" miały na celu odstraszyć złe moce i sprawiać, że mleko będzie zdrowe, czyste i będzie dawało siły pasterzom, psom i owcom. [Przed wyjęciem grudy z puciery baca kreśli nożem znak krzyża, Bacówka Złoty Groń, Beskid Śląski]  

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

3. Tradycyjne kotły miedziane są dumą bacówek, niektóre przechodzą na kolejne pokolenia bacy, a wiele z nich ma więcej niż sto lat. Niektórym z nich przepalają się denka od ognia, ale są pieczołowicie naprawiane, a w miejscu łączenia widać charakterystyczny ślad od lutowania. Niektóre posiadają dno z podwójnej blachy, aby żętyca się nie na nim nie przypalała  Mają wyklepane ręcznie dna, które się trudniej myje, ale są trwalsze od tych robionych przemysłowo.  Czyszczone są codziennie zawsze po zakończeniu wyrobu żętycy, tradycyjnie przed bacówką w starej oponie przy użyciu specjalnej pasty i wody. Dawniej pozyskiwane były od wędrownych Romów-kotlarzy. Obecnie kupowane są na Słowacji, Węgrzech, Rumunii i w Austrii, często również od Romów. Do dzisiaj te piękne naczynia znajdują się w większości bacówek. [Kotły w bacówce Klusiów, nowszy z naprawianym dnem, starszy wyklepywany ręcznie, Dolina ku Dziurze, Tatry]

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

dalej >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

<< strona główna  wystawy

obejrzyj kolekcję >>

Artefakty  na szałasie. Dokumentacja zasobów dziedzictwa kultury pasterskiej. Tradycyjne budowle i artefakty

FUNDACJA PRZESTRZENIE DZIEDZICTWA

Fundacja Przestrzenie Dziedzictwa
fundacja przestrzenie dziedzictwa

Skontaktuj się z nami:

Fundacja Przestrzenie Dziedzictwa

e-mail: fundacjapd[at]protonmail.com

tel. +48 12 00000000

Copyright by FUNDACJA PRZESTRZENIE  DZIEDZICTWA 2019-2020 – All rights reserved